and niceee.. hohoho

Monday 22 August 2011

Muzik = Fesyen

Muzik adalah satu perkara yang indah.. dengan alunan muzik, seseorang tu boleh meluahkan perasaannya (bagi sape yang tau cipta lagu la)..

Budak Baik pasti korang sume pun mesti suka dengar lagu kan?? tak kisahla lagu apa pun, Dondang Sayang ke, the 70's ke, rock banging ke dan pape je la jenis lagu pun.. Mungkin korang xperasan, sebahagian besar lagu-lagu yang korang dengar tu akan mempengaruhi fesyen korang (sebahagian besar)..
Mungkin disebabkan fesyen-fesyen artis tu sendiri..


ROCKS..
kalau kita semua tengok geng-geng yang layan lagu rock banging, mesti pakaian diorang brutal, rambut panjang, gambar atau tulisan kat baju ( biasanya lambang tengkorak), seluar lusuh yang mesti koyak kat lutut.. sebagai contoh band Aiden ni (walaupun diorang xdkla berambut panjang tapi biasanya pkaian diorang memang "zaman kegelapan" sikit).. bagi rockers-rockers dahulu mereka lebih dikenali dengan imej berjaket kulit, rambut Pompadour (berjambul), dan menunggang motosikal Harley Davidson (ala-ala Awie, haha..) lagu-lagu rockers dulu-dulu xdekla "sekeras" lagu-lagu rockers zaman sekarang..


Aiden



tapi tak semua macam tu, ada jugak rock band yang pakai casual, macam Zacky Vengeance dari band Avenged Sevenfold. dia siap pakai Bow Tie lagi.. memang smart looking beb!


Zacky Vengeance




OLD SKOOL..
sekarang kita pergi tengok kumpulan-kumpulan atau band yang membawa lagu macam era 60's atau The Mods.. antara kumpulannya ialah Arctic Monkeys,The Beatles (konfirm2 korang semua kenal sebab memang diorang hidup kat zaman tuh..), Bittersweet (walaupun dibawah label underground), The Who, The Small Faces, The Kinks and so on.. fesyen diorang biasanya mempunyai kelas yang tersendiri.. sebab?? Sebabnya pakaian diorang agak formal iaitu dengan memakai slim fit kemeja, seluar bell bottom, parka atau double breasted suit/coat dan braces sebagai pelengkap gaya.. Memang classy lahh!. lagu-lagu yang diorang bawa berentak modern jazz.. Vespa adalah amat sinonim dengan The Mods nie.. dan juga Wayfarer (niceee lagi..)




Arctic Monkeys



The Beatles


 Bittersweet



HIP HOP..
 kalau Hip hop pulak memang semua tahu kan?? irama dan alunan muzik yang terdiri daripada bunyi beatbox dan rap..  budaya dan muzik hip hop mula berkembang dalam komuniti African-American dan Latin era 1970-an di New York City. Budaya Hip hop jugak agak cepat berkembang diseluruh pelosok dunia dan menjadi ikutan anak-anak muda.. seni Grafitti juga adalah sinonim dengan dunia Hip hop.. mereka meluahkan ekspresi dan luahan melalui semburan cat di dinding-dinding.. kebiasaannya hasil seni diorang amat menarik kan?? penampilan komuniti nie adalah dengan memakai seluar jeans yang sedikit besar dan longgar, ber T-shirt, rantai bling-bling, cap, sneakers dan beberapa aksesori tambahan yang lain.. Fesyen nie juga dikenali sebagai College Cool. Di luar negara, Amerika contohnya, terdapat ramai artis yang memperjuangkan muzik Hip hop nie; contohnya Jay-Z, Drake, G-Unit, Pharrell, Soulja Boy dan ramai lagi.. Di Asia, The Teriyaki Boyz adalah nama yang tidak asing dalam Hip Hop nie..


Hip Hop's Fashion




Mungkin banyak lagi pengaruh-pengaruh muzik dalam fesyen yang korang sume tahu kan??.. Pape pun pastikan korang memakai pakaian yang sopan, okey..?? Niceee..



3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...